Welkom bij de
Reumapatiëntenvereniging Zoetermeer e.o.

lettergrootte:   A+ Ao
anbi_t.png


Randstadrail

  • OV-chipkaart
  • 1. een anonieme kaart (A)
  • 2. een persoongebonden kaart (P).
  • Inchecken
  • Uitchecken
  • Belangrijke telefoonnummers
  • Tips aan rolstoelgebruikers
  • klachten

 

OV-chipkaart

Een OV-chipkaart heeft een logo. Met zo´n OV-chipkaart kunt u reizen met tram, trein, metro, bus en boot. Een OV-chipkaart is zowel een vervoersbewijs als betaalmiddel.

Er zijn twee soorten OV-chipkaarten:

  1. een anonieme kaart (A)
  2. een persoongebonden kaart (P).

 

1. een anonieme kaart (A)

Deze bevat geen pasfoto; is overal verkrijgbaar (AH, Jumbo, sigarenzaken, etc.); is overdraagbaar aan anderen maar biedt geen kortingsmogelijkheden. De prijs is € 17,50 inclusief een reistegoed van € 10,-

 

2. een persoongebonden kaart (P).

Deze bevat een pasfoto; een kaart moet worden aangevraagd. Dat kan via internet, het opvragen van een formulier (zie hierna het telefoonnummer) of via de HTM-klantenservice, Wagenstraat, Den Haag. Deze kaart is persoonsgebonden.
De gebruiker heeft recht op korting. Voor kinderen t/m 3 jaar is hij gratis. Kinderen van 4 t/m 11 jaar en mensen van 65 jaar en ouder hebben recht op een korting van 34%.

Bij verlies van de kaart kunt u het saldo blokkeren (TIP: bewaar de brief goed die u samen met de kaart krijgt toegestuurd). De kaart wordt automatisch opgeladen als het saldo lager is dan € 5,-, tenzij u dit niet wilt. U bepaalt zelf of dit automatisch opladen gebeurt met € 10,-, € 20,- of € 50,-.

Als u niet automatisch wilt opladen, kan dit gebeuren bij oplaadpunten/gele automaten. Nodig zijn de OV-chipkaart en een pinpas. Op grote stations en de HTM-winkel in de Wagenstraat Den Haag kunt u ook met contant geld de kaart opladen.

 

Inchecken

houdt de kaart zo’n 5 cm van de kaartlezer (dus niet voor de display). Je hoort een pieptoon; op de display verschijnt de tekst "goede reis" en er gaat een groen lampje branden. U kunt dit al doen na de voorlaatste halte. Bij het inchecken wordt € 4,- als statiegeld ingehouden, dat bij het uitchecken wordt teruggestort. (zie vergeten uit te checken).

 

Uitchecken

houdt de kaart bij de kaartlezer; u hoort een pieptoon; in de display ziet u links de reiskosten vermeld en rechts het saldotegoed en daarna de tekst "tot ziens".

Als u vergeten bent om uit te checken, kunt u – als u met de HTM reisde – het teveel van de kaart afgeschreven statiegeld terugvragen (€ 4,- minus € 0,79). Dat kan in de Wagenstraat Den Haag of via een formulier dat u bij de consumentenlijn HTM kunt aanvragen. Internetgebruikers kunnen dat formulier downloaden (zie ook: www.ov-chipkaart.nl).

 

Belangrijke telefoonnummers

Als u bijvoorbeeld uw kaart kwijt raakt: Trans Link System (tls) 0900-0980. De consumentenlijn HTM: 0900-484636.

 

Tips aan rolator-/rolstoelgebruikers

De HTM heeft de volgende tips:

  1. de tram stopt bij een blauw bordje/grondtegel; de voorste deur opent een meter of twee daarvandaan. Je kunt dan inschatten waar de tramdeur open gaat. Ga daar alvast staan.
  2. ook geldt dat als je voorin instapt de bestuurder je kan zien met al je gebreken of hulpmiddelen.
  3. de beste zitplaatsen voor rollatorgebruikers zijn de klapstoeltjes bij de eerste en tweede deur.
  4. vooral als je handen te kort komt, kan je na de voorlaatste halte al uitchecken; dan heb je voor het uitstappen meer tijd en een extra hand beschikbaar. Immers, je hoeft nu niet gelijktijd bij het uitstappen je chipkaart voor de lezer te houden.
  5. de tram heeft een noodknop of noodspreekverbinding voor als zich een ongeluk voordoet. Hiermee is direct contact met de bestuurder mogelijk.

 

Klachten

Het advies van de HTM is om bij een (bijna) ongeluk (te snel optrekken of remmen van de tram), dit als klacht te melden bij de HTM. Daarbij is het gewenst om zoveel mogelijk gegevens te noemen, zoals welke tramlijn betrof het; bestemming tram; tijdstip en plaats waar het (bijna) ongeval zich voordeed. Pas met al die gegeven kan de HTM achterhalen welke bestuurder dienst had. Blijken er meerder klachten over die bestuurder te gaan, dan kan hij tot een aanvullende opleiding verplicht worden. In de praktijk dient niet iedereen een klacht in. Zo bleek ook op deze voorlichtingsmiddag. Maar – zegt de HTM terecht – als wij geen klachten ontvangen, weten we niets en kunnen we ook niets beginnen en ook de eventuele schade niet vergoeden.

Klacht indienen
U dient uw klacht in via ons contactformulier op www.ov-chipkaart.nl/contact. Vul dit formulier volledig in onder vermelding van klacht en indien van toepassing uw OV-chipkaartnummer (16-cijfers). U kunt ook uw klacht schriftelijk indienen onder vermelding van klacht, uw naam, adres, woonplaats, geboortedatum, e-mailadres en indien van toepassing uw OV-chipkaartnummer (16-cijfers). Wij vragen om uw e-mail adres, zodat wij u op de hoogte kunnen houden van uw klacht. Klantenservice OV-chipkaart Postbus 365 3800 AJ Amersfoort

Zie ook folders en formulieren op de website van de OV-chipkaart.

Meer nieuws     Naar wegwijs                   TOP